Η συζήτηση γύρω από την ηλεκτροκίνηση έχει κατακλύσει τα τελευταία χρόνια την ατζέντα της βιώσιμης ανάπτυξης και της ενεργειακής μετάβασης. Ενώ όμως η δημόσια προσοχή εστιάζει κυρίως στον τομέα των μεταφορών και των πόλεων, ένα κρίσιμο και συχνά παραγνωρισμένο ερώτημα παραμένει:
Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να φέρει πραγματικά οφέλη για την αγροτική οικονομία, και κυρίως να μειώσει το κόστος παραγωγής για τον Έλληνα αγρότη;
Η ενέργεια αποτελεί βασικό συντελεστή της αγροτικής παραγωγικής δραστηριότητας. Από την καλλιέργεια και την άρδευση, μέχρι τη μεταφορά και την αποθήκευση των προϊόντων, ο σύγχρονος αγρότης εξαρτάται απόλυτα από το πετρέλαιο κίνησης και το ηλεκτρικό ρεύμα, αφού αποτελούν τους σχεδόν αποκλειστικούς ενεργειακούς πόρους στη γεωργία, αν εξαιρέσουμε τις θερμοκηπιακές μονάδες.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων την τελευταία διετία έχει προκαλέσει σοβαρή πίεση στην αγροτική οικονομία, συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους και απειλώντας τη βιωσιμότητα πολλών εκμεταλλεύσεων.
Η είσοδος της ηλεκτροκίνησης στον πρωτογενή τομέα παίρνει διάφορες μορφές:
Η αντικατάσταση του πετρελαίου με ηλεκτρική ενέργεια -ιδίως αυτή που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας- προσφέρει τη δυνατότητα σταδιακής απεξάρτησης από τα ακριβά καύσιμα. Ταυτόχρονα, συχνά αναφέρουν πως τα ηλεκτρικά μηχανήματα εμφανίζουν μικρότερες ανάγκες συντήρησης, καθώς διαθέτουν λιγότερα μηχανικά μέρη και απουσία συστήματος καύσης και αυτό αυτομάτως οδηγεί σε μικρότερες αποσβέσεις.
Αξίζει να σκεφτεί κανείς πως η ηλεκτρική ενέργεια είναι η μοναδική μορφή ενέργειας που οι αγρότες μπορούν να παράγουν και να αποθηκεύουν με τα ίδια μέσα (π.χ. φωτοβολταϊκά).
Επιπλέον, πολλά κράτη ανά τον κόσμο, μεταξύ αυτών και η χώρα μας, στηρίζουν ως ένα σημείο τις πράσινες επενδύσεις, οπότε μια τέτοια κατεύθυνση θα έδινε πρόσβαση σε επιδοτήσεις και κίνητρα, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.
Παρά τις προοπτικές, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στον αγροτικό χώρο παραμένει αργή, για διάφορους σοβαρούς λόγους.
Μερικοί από αυτούς είναι οι παρακάτω:
Στο ερώτημα λοιπόν αν η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μειώσει το κόστος παραγωγής,
η απάντηση είναι ναι αλλά υπό προϋποθέσεις, οι οποίες περνούν από την πρόθεση είτε να γυρίσουμε σελίδα σε ένα πιο βιώσιμο, αποδοτικό και σύγχρονο αγροτικό μοντέλο είτε να μείνουμε τελικά στο παλιό, απαρχαιωμένο παραγωγικό μοντέλο που μας χαροποιεί πρόσκαιρα όταν το πετρέλαιο είναι στα… κάτω του και μας λυπεί πολύ συχνότερα όταν οι τιμές των καυσίμων είναι μόνιμα υψηλές.
Πηγή: Αγροτών Ανάγνωσμα