Agravia

Βιολογική Γεωργία 2025 – Νέες εντάξεις & καθυστέρηση πληρωμών

Βιολογική Γεωργία 2025 - Νέες εντάξεις & καθυστέρηση πληρωμών

Άλλοι 22.245 δικαιούχοι μπήκαν στη Βιολογική Γεωργία φυτικής παραγωγής, με το συνολικό προϋπολογισμό της δράσης να φτάνει τα 385.431.751,08 ευρώ, ενώ παράλληλα είναι βέβαιη η αθέτηση του κοινοτικού κανονισμού, που έκανε λόγο για πληρωμή 128.4 εκατομμυρίων ευρώ σε αγρότες έως και τις 30 Ιουνίου 2025.

 

Αυτή η δόση δεν έχει γίνει γνωστό ακόμα πότε θα δοθεί, με τους αγρότες να μην έχουν ξεκάθαρο πλάνο στα χέρια τους.

Απόσπασμα από την απόφαση:

Ένταξη στη δράση 70-2.1.1 «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη Γεωργία» της Παρέμβασης Π3-70-2.1 «Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους (νεοεισερχόμενοι στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία), είκοσι δύο χιλιάδων διακοσίων σαράντα πέντε (22.245) δικαιούχων, των οποίων οι αιτήσεις στήριξης που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της υπ’ αρ. 123680/13.05.2025 (ΑΔΑ: 9ΠΝ04653ΠΓ-1ΟΛ) 1 ης Πρόσκλησης στη δράσης 70-2.1.1 «Ενίσχυση για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη Γεωργία» κρίθηκαν ως παραδεκτές, με συνολική δημόσια δαπάνη 385.431.751,08€ (τριακόσια ογδόντα πέντε εκατομμύρια τετρακόσιες τριάντα μία χιλιάδες επτακόσια πενήντα ένα ευρώ και οκτώ λεπτά), όπως αναλυτικά παρατίθενται στον επισυναπτόμενο στην παρούσα κατάλογο δικαιούχων. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (ΠΔΕ) Ο συνολικός προϋπολογισμός των πράξεων (σε όρους δημόσιας δαπάνης) που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και πιο συγκεκριμένα στη ΣΑΕ 082/7, ανέρχεται σε 385.431.751,08€ (τριακόσια ογδόντα πέντε εκατομμύρια τετρακόσιες τριάντα μία χιλιάδες επτακόσια πενήντα ένα ευρώ και οκτώ λεπτά).

Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης, οι επιτόπιοι έλεγχοι έχουν τις εξής προβλέψεις:

Επιτόπιοι έλεγχοι πληρωμής

  • Σκοπός των ελέγχων είναι η μέτρηση των εκτάσεων και η επαλήθευση όσων εκ των ελάχιστων απαιτήσεων διατήρησης, των κριτηρίων επιλεξιμότητας, των δεσμεύσεων και άλλων υποχρεώσεων σχετικών με τη δηλωμένη έκταση από το δικαιούχο, στο πλαίσιο της δράσης, δεν ελέγχονται με μηχανογραφικό/διασταυρωτικό έλεγχο και δύναται να ελεγχθούν επιτοπίως.
  • Η επιλεξιμότητα των αγροτεμαχίων επαληθεύεται με κάθε πρόσφορο μέσο. Η εν λόγω επαλήθευση περιλαμβάνει επίσης επαλήθευση της καλλιέργειας, κατά περίπτωση. Για το σκοπό αυτό, ζητούνται εάν χρειάζεται, συμπληρωματικά αποδεικτικά στοιχεία.
  • Οι επιτόπιοι έλεγχοι καλύπτουν ποσοστό τουλάχιστον 3% του συνόλου των μη-απορριπτέων δικαιούχων της παρέμβασης. Δικαιούχοι που έχουν κριθεί μη επιλέξιμοι από το διοικητικό έλεγχο, δε λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του δείγματος. Ωστόσο, εφόσον οι έλεγχοι αποκαλύπτουν σημαντικές παρατυπίες και περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, υπάρχει κατάλληλη αύξηση στο δείγμα ελέγχου.
  • Οι επιτόπιοι έλεγχοι έχουν δυνατότητα ταυτόχρονης πραγματοποίησης με τους επιτόπιους ελέγχους της αιρεσιμότητας.
  • Ο ΟΠΕΚΕΠΕ τηρεί αρχείο με τη μεθοδολογία επιλογής δείγματος, τους λόγους επιλογής κάθε δικαιούχου για επιτόπιο έλεγχο, και οι ελεγκτές λαμβάνουν ενημέρωση για το κριτήριο επιλογής, πριν τη διενέργειά του. Η διενέργεια των επιτόπιων ελέγχων έχει δυνατότητα γνωστοποίησης στους υπό έλεγχο δικαιούχους, με την προϋπόθεση ότι δε βάζει σε κίνδυνο το σκοπό ή την αποτελεσματικότητα του ελέγχου. Κάθε προαναγγελία περιορίζεται αυστηρά στο απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα και δεν υπερβαίνει τις 14 ημέρες.
  • Οι επιτόπιοι έλεγχοι διενεργούνται από ελεγκτές διαφορετικούς αυτών που διενεργούν τους διοικητικούς ελέγχους.
  • Σε περίπτωση που ορισμένα κριτήρια επιλεξιμότητας, ή ορισμένες δεσμεύσεις μπορούν να ελεγχθούν μόνο κατά τη διάρκεια συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, οι επιτόπιοι έλεγχοι ίσως απαιτήσουν πρόσθετες επισκέψεις. Όμως ο αριθμός και η διάρκεια των επισκέψεων αυτών σε ένα δικαιούχο, περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο.
  • Κατά περίπτωση αυτού του είδους, οι έλεγχοι μπορούν να πραγματοποιούνται και μέσω τηλεπισκόπησης ή με ελέγχους μέσω του συστήματος παρακολούθησης εκτάσεων.
  • Ως «Σύστημα Παρακολούθησης Εκτάσεων» νοείται η διαδικασία τακτικής και συστηματικής παρατήρησης, παρακολούθησης και αξιολόγησης των γεωργικών δραστηριοτήτων και πρακτικών στις γεωργικές εκτάσεις, με δεδομένα των δορυφόρων Sentinels του προγράμματος Copernicus ή άλλα δεδομένα με τουλάχιστον ισοδύναμη αξία.
  • Το Σύστημα Παρακολούθησης Εκτάσεων έχει εφαρμογή σε όλες τις αιτήσεις ενίσχυσης για παρεμβάσεις, με βάση την έκταση στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου συστήματος, οι οποίες υποβάλλονται σε κάθε κράτος-μέλος, και χρησιμοποιείται για την παρατήρηση, παρακολούθηση και αξιολόγηση των γεωργικών δραστηριοτήτων και πρακτικών σε εκτάρια, στο πλαίσιο των εν λόγω παρεμβάσεων με βάση την έκταση και, τουλάχιστον, για τους σκοπούς της ετήσιας έκθεσης επιδόσεων.
  • Η εφαρμογή του Συστήματος Παρακολούθησης Εκτάσεων, γίνεται με τη χρήση δεδομένων των δορυφόρων Sentinel του προγράμματος Copernicus ή άλλα δεδομένα με τουλάχιστον ισοδύναμη αξία και συμπληρωματικά, όπου απαιτείται, με τη χρήση φωτογραφιών με γεωσήμανση ή άλλα αποδεικτικά κατά περίπτωση στοιχεία.
  • Για κάθε επιτόπιο έλεγχο, συντάσσεται έκθεση ελέγχου, κατά τις απαιτήσεις της υπ’ αριθ. 1040/28.02.2023 Υ.Α. «Σύσταση Διαχείρισης και Ελέγχου «ΣΔΕ» Άμεσων Ενισχύσεων ΣΣ ΚΑΠ» (Β’ 2179), όπως ισχύει, η οποία καθιστά δυνατή την επισκόπηση των λεπτομερειών των ελέγχων και την εξαγωγή συμπερασμάτων, όσον αφορά στη συμμόρφωση με τις ελάχιστες απαιτήσεις διαχείρισης, τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις και άλλες υποχρεώσεις.
  • Σε περίπτωση που κατά τον επιτόπιο έλεγχο διαπιστωθεί μη συμμόρφωση ή ύπαρξη παρατυπιών, ο δικαιούχος λαμβάνει αντίγραφο της έκθεσης ελέγχου ή απόσπασμα του μέρους της έκθεσης ελέγχου που τον αφορά, με κάθε πρόσφορο μέσο.
  • Σε περίπτωση διαφωνίας με τα αποτελέσματα του ελέγχου, ο ελεγχόμενος διατηρεί το δικαίωμα υποβολής ένστασης εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία απόδειξης παραλαβής των αποτελεσμάτων ελέγχου, στην υπηρεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ που διενήργησε τον έλεγχο.
  • Σε κάθε Περιφερειακή Υπηρεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ, συγκροτούνται με απόφαση του Προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ, μία ή περισσότερες τριμελείς επιτροπές υπαλλήλων, ειδικοτήτων συναφών με την παρέμβαση, με τους αντίστοιχους αναπληρωματικούς.
  • Οι εν λόγω επιτροπές εκδικάζουν τις υποβαλλόμενες ενστάσεις, βασιζόμενες σε όσα καταγράφονται στα υποδείγματα των εκθέσεων ελέγχου και στα στοιχεία και τα αποδεικτικά (μητρώα, βεβαιώσεις κλπ) που προσκομίζει ο ενιστάμενος γεωργός, καθώς και στις περαιτέρω διευκρινήσεις που δύνανται να ζητήσουν από τους ελεγκτές που διενήργησαν τον έλεγχο.
  • Επιτόπια επίσκεψη της επιτροπής ενστάσεων στην ελεγχθείσα εκμετάλλευση, δεν δύναται να πραγματοποιηθεί.
  • Στην εκάστοτε τριμελή σύνθεση των επιτροπών εκδίκασης ενστάσεων, δε συμμετέχουν οι υπάλληλοι που διενήργησαν τον έλεγχο και τυγχάνουν τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη των εν λόγω επιτροπών. Οι ενστάσεις εκδικάζονται εντός ενός μήνα από την υποβολή τους. Ο γεωργός ενημερώνεται εγγράφως για το αποτέλεσμα εκδίκασης της ένστασής του, είτε μέσω ταχυδρομείου, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή/και μέσω της «Καρτέλας Αγρότη». Δεύτερη ένσταση, για τον συγκεκριμένο έλεγχο, δεν εξετάζεται.
  • Κατά τα οριζόμενα, εάν ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται μέσω του συστήματος παρακολούθησης εκτάσεων σύμφωνα με το άρθρο 10 του Καν.(ΕΕ) 2022/1173, δεν απαιτείται από το δικαιούχο να υπογράψει την έκθεση ελέγχου. Εάν κατόπιν των ελέγχων αυτών, αποκαλυφθεί περίπτωση μη συμμόρφωσης, ο δικαιούχος ενημερώνεται και έχει τη δυνατότητα προσκόμισης αποδεικτικών στοιχείων ή τροποποίησης της αίτησής του εφόσον το επιθυμεί.
  • Σε περίπτωση που ο έλεγχος πραγματοποιηθεί μέσω τηλεπισκόπησης, ο γεωργός λαμβάνει γνώση για τα αποτελέσματα των ελέγχων και έχει τη δυνατότητα υποβολής ένστασης εντός προβλεπόμενου ορίου οριζόμενο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
  • Σε κάθε περίπτωση, αν κατά τον επιτόπιο έλεγχο προκύψουν ευρήματα, τα οποία αφορούν στη μη τήρηση της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας για τη βιολογική παραγωγή, ο ΟΠΕΚΕΠΕ ενημερώνει μέσω του πληροφοριακού συστήματος τον ΕΦ και τον ΟΕ&Π.

Λέξεις-Κλειδιά:

Παρόμοια άρθρα